Vrij leren met de Agora-onderwijsvisie

Onze basisschool is bezig met een spannende reis: de overstap naar Agora-onderwijs. Met dit vernieuwende onderwijssysteem leggen we de focus op het stimuleren van nieuwsgierigheid, zelfontplooiing en betrokkenheid van leerlingen. Zo werken we aan vaardigheden als probleemoplossend denken, zelfreflectie en samenwerken. Want juist die vaardigheden zijn onmisbaar voor de toekomst.

Benieuwd? We vertellen je er graag meer over.

Waarom Agora?

‘We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk’ – Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde Erasmus Universiteit.

Robots, artificial intelligence, demografische uitdagingen, medische vooruitgang: onze samenleving verandert.

Hoe onze wereld er over tien jaar uitziet, kunnen we slechter dan ooit voorspellen. Maar ons onderwijs is bedoeld om kinderen voor te bereiden op de toekomst.

Hoe kunnen we dat het beste doen?

Waarom Agora?

In de onderwijsvisie van Agora staan de leerlingen centraal. Zij werken bij Agora aan hun eigen projecten, gebaseerd op hun persoonlijke interesses en vragen. Hierdoor ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden die ze nodig hebben om hun eigen toekomst vorm te geven. Zoals creatief denken, probleemoplossend vermogen en zelfstandigheid.

Leraren, die bij Agora coaches worden genoemd, begeleiden de leerlingen in hun leerproces. Er zijn geen vaste vakken of klassen, en leerlingen van verschillende leeftijden werken samen aan hun doelen. Het doel van Agora is niet alleen om kennis over te dragen, maar ook om leerlingen te helpen hun passies te ontdekken en te ontwikkelen in een omgeving waar ze eigenaar zijn van hun eigen leerproces.

Onderwijs bereidt kinderen voor op de toekomst. Het probleem is: die toekomst is ver weg, onzeker en wordt door hen zelf vormgegeven. Daarom is het belangrijk dat we niet alleen de goede antwoorden geven, maar ook kinderen leren de goede vragen stellen. Gelukkig is ieder kind een natuurlijke onderzoeker en borrelt van nieuwsgierigheid. De leerknop staat allang AAN. Wij ouders en docenten moeten alleen met onze vingers van de UIT-knop afblijven – Robbert Dijkgraaf (2014)

Fasenplan

Het vernieuwen van ons onderwijs en de leeromgeving doen we heel zorgvuldig, met elkaar en in stappen. Zo bouwen we samen aan een leeromgeving waar leerlingen eigenaar worden van hun leerproces. Hoe? Dat lees je in dit stappenplan.

Goed om te weten:

  • We nemen in ieder geval twee jaar de tijd voor het doorlopen van de fasen.
  • We geven niet aan wanneer welke fase doorlopen moet zijn. Dat willen we ook niet. Een nieuwe fase kan pas worden ingezet als de leerlingen en leerkrachten daar aan toe zijn.
  • Het kan voorkomen dat er al sommige stappen uit een volgende fase worden gezet, terwijl de vorige nog niet helemaal is afgerond.
  • Bij elke stap in de ontwikkeling kijken we steeds samen met het team naar de kwaliteit van die stap en de resultaten ervan voor kinderen.

Wil je mee op reis naar Agora? Meer weten over deze onderwijsvisie? Uitleg over de fasen en de planning? Maak hier een afspraak voor een kennismakingsgesprek!

Uitleg stappen Agora-fasenplan

In het Agora-fasenplan staan de stappen voor de reis van Agora-onderwijs die we samen gaan maken. Hieronder leggen we de stappen verder uit.

Fase 1: Basis leggen o Dit schooljaar zijn we begonnen met elke dag een dagstart, de stiltetijd na de pauze en de dagafsluiting op het einde van schooldag. Deze momenten zijn bedoeld om elk kind goed te leren kennen, een fijne en hechte groepssfeer te creëren. De dagstart is het moment waarop we tijd nemen voor elkaar en de leerkracht meteen ziet wat elke leerling die dag nodig heeft.

o In het stiltemoment kunnen onze leerlingen ervaren wat het betekent om elke dag ook af en toe rust te nemen, even stil te zijn en je lijf en hoofd tot rust te laten komen. Uit onderzoek weten we dat dit de kwaliteit van het leren na het stiltemoment enorm ten goede komt en heel goed is voor ontwikkeling van veerkracht en weerbaarheid van de leerling.

o De dagsluiting is vergelijkbaar met de bedoeling van dagstart. We starten de dag samen op en sluiten hem ook weer samen af.

o Daarnaast starten we in deze fase met inspiratiesessies waarbij u als ouders of bekenden uit uw netwerk een belangrijke rol kunnen spelen voor onze leerlingen. We nodigen ouders die dat willen van harte uit om hun kennis en passie te komen delen met de leerlingen. Dit zorgt voor heel veel nieuwe inspiratie en kennis voor onze leerlingen.
Fase 2: Leeromgeving en eerste challenges o We gaan onze school kleurrijker en levendiger inrichten, met een diversiteit aan verschillende ruimtes waarin leerlingen kunnen leren, werken en samenwerken. We kiezen hier voor de onderwijskundige benadering van de Vijf Werelden. Vijf brillen waardoor we onze leerlingen gaan leren naar onderwerpen en naar gebeurtenissen te kijken. Die vijf werelden of brillen zijn: de wetenschappelijk wereld, de maatschappelijke wereld, de kunstzinnige wereld, de spirituele wereld en de ethische wereld.

o Leerlingen mogen gaan starten met hun eerste zelfgekozen projecten, kleine projecten die voortkomen uit hun eigen interesses en nieuwsgierigheid. Onze leerkrachten gaan de leerlingen daar stevig in begeleiden. Onze ervaring is dat leerlingen door het doen van projecten veel meer plezier hebben en daardoor meer leren.
Fase 3: Verdieping en uitbreiding o De begeleiding van de projecten gaan we verder uitbreiden en verdiepen, leerlingen mogen ook grote projecten gaan doen, gezamenlijke projecten gaan doen en de leerlingen gaan u uitnodigen om te komen kijken wat ze allemaal doen en leren. Leerlingen krijgen steeds meer verantwoordelijkheid om samen met elkaar steeds meer te gaan leren.

o We organiseren de eerste community-avonden, waar de leerlingen hun ouders uitnodigen om te laten zien waar ze mee bezig zijn op school.
Fase 4: Verfijnen en verbinden o De vijf werelden worden verder geïntegreerd in het onderwijs en de leeromgeving wordt verfijnd. Leerlingen worden gestimuleerd om dieper in te gaan op hun interesses en doelen.
Fase 5: Verankeren en vieren o We werken eraan om de kwaliteit van ons onderwijs duurzaam te verankeren in onze school, zodat het een blijvend onderdeel wordt van hoe wij lesgeven en u gerust kunt zijn en blijven over de beste onderwijskwaliteit voor uw kind.

o Elk schooljaar sluiten we af met een feestelijke viering waarvoor de leerlingen u uitnodigen en waarin we de resultaten en de groei van onze leerlingen en het team presenteren.
Lezen is de basis voor leren